Aegon nadrukkelijk voorstander
van aanscherping regels voor remisiers
01-01-2002
De
verkooporganisatie DEAL, onderdeel van Amynter Advies Compagnie, probeert in
Den Haag via straathandel het effectenleaseproduct RenteRetourVliegwiel
van Aegon aan de man te brengen. VVP zet grote vraagtekens bij deze handelwijze
(zie het commentaar op pagina 3). Aegon heeft zich op haar beurt in de zaak
verdiept en geeft VVP de volgende reactie:"Aegon doet al lange tijd zaken
met Amynter, dat ook gemachtigd is klanten aan te brengen voor onze Vliegwiel-producten. Wij weten dat Amynter op straat, maar
ook op braderieën en beurzen mensen benadert met als uiteindelijk doel het
aanbrengen van klanten. In feite is dit het genereren van leads.
Dat mag onder voorwaarden die in regels zijn vertaald door de Autoriteit FM. In
de laatste versie van de Nadere Regeling staat over dit onderwerp ('cold
calling') dat de remisier zijn klanten niet in
persoon mag aanspreken (of bellen) voor verkoopdoeleinden, zonder
uitdrukkelijke schriftelijke of elektronische toestemming vooraf. De remisier mag overigens wel aanspreken of bellen als er niet
direct een product wordt aangeboden of verkocht. Overigens: als er al een
relatie bestaat tussen remisier en effectenklant,
gelden weer soepeler regels. Als wij het goed begrijpen was er in het door VVP
genoemde geval geen sprake van een verkoopproces maar meer van
informatieverstrekking. Er werden geen concrete zaken gedaan en de mevrouw was slechts op zoek naar leads. In dat geval werd gewerkt volgens de Nadere
Regeling. Wij hebben Amynter gevraagd naar de gang van zaken rond het
verkoopproces teneinde dit proces - indien nodig - nog eens aan te scherpen.
Dit is overigens iets wat met al onze remisiers al
een tijdje loopt, aangezien de regels voortdurend - en met onze uitdrukkelijke
instemming – worden aangescherpt. Aegon benadrukt bij de remisiers
de vereiste handelswijze tijdens het hele verkoopproces niet alleen actief -
aan de hand van de laatste eisen van de Autoriteit FM - maar ook pro-actief, vooruitlopend op de eisen van deze instantie
die de regels opstelt voor dergelijke producten én
die de regels controleert.
Straathandel
01-01-2002
"Doet
u aan sparen?" Die vraag stelde onlangs een jongedame aan mij in een winkelstraat
in Den Haag. Als VVP-redacteur spitste ik natuurlijk
meteen mijn oren, want het was me direct al duidelijk dat het hier niet ging om
een consumentenonderzoek maar om straathandel. In dit geval bleek het te gaan
om het effectenleaseproduct RenteRetourVliegwiel van
Aegon. Ik liet me door de dame meevoeren naar een ijssalon dichtbij, alwaar zij
aan de hand van een rekenvoorbeeld de voordelen en de opbrengsten van RenteRetourVliegwiel schetste. Mijn parate kennis van dit
product was onvoldoende om te kunnen beoordelen of hetgeen mij werd
voorgehouden klopte. Maar daar gaat het eigenlijk ook niet om. Waar het om
gaat, is de verkoopmethode. De dame die mij in Den Haag aansprak, werkte voor
de verkooporganisatie DEAL. Deze organisatie is een onderdeel van Amynter Advies
Compagnie. De laatste is een bij de SER geregistreerde assurantietussenpersoon
uit Groningen. Assurantietussenpersonen worden in toenemende mate geacht zich
correct te gedragen tegenover de consument. De Gedragscode
Informatieverstrekking Dienstverlening Intermediair of GIDI is daar momenteel
het meest prangende voorbeeld van. Verzekeraars roepen zelfs dat zij geen zaken
meer zullen doen met tussenpersonen die blijven weigeren zich aan de GIDI te
committeren. Toegegeven: de GIDI geldt voor particuliere verzekeringsproducten
en niet voor beleggingsproducten als RenteRetourVliegwiel.
Maar waar zijn we mee bezig als een tussenpersoon op assurantiegebied aan
allerlei kwaliteitseisen moet voldoen, terwijl hij ondertussen
beleggingsproducten kan laten promoten door - zoals in mijn geval - iemand die
vertelt dat zij de maand ervoor nog kapster was...Ik vind het onbegrijpelijk
dat de verzekeringsbranche tegen dit soort verkoopmethoden niet keihard
optreedt. Helemaal, omdat juist beleggingsproducten dikwijls voor de ongelukken
hebben gezorgd die (ten onrechte) ook het verzekeringsbedrijf in een kwaad
daglicht hebben gesteld. En die mede hebben gemaakt dat de GIDI er moest komen
om door middel van zelfregulering de onvermijdelijke reactie van het wettelijk
toezicht te milderen.
REDACTEUR
VVP