De nieuw opgerichte werkmaatschappij AEGON Financiële Diensten werpt de vraag op of AEGON de positie van Spaarbeleg gaat herschikken. Wordt Spaarbeleg een echte direct writer en wordt de nieuwe werkmaatschappij het exclusieve tp-label voor bancaire producten? AEGON verwerpt de suggestie: "We hebben gewoon een nieuwe 'carrier' nodig voor een aantal nieuwe producten op bancair gebied", is het officiële commentaar. Zeker is wel dat AEGON de particuliere klant de moeite waard vindt. Daar getuigt ook de nieuwe advertentiecampagne van, die afgelopen zaterdag van start ging en waarin de Safe-Beleggingskoopsom (lijfrentekapitaalverzekering met een minimum gegarandeerd kapitaal in guldens) onder de aandacht van een breed publiek wordt gebracht.De advertenties zijn erop gericht de consument te bewegen contact met hun verzekeringsadviseur op te nemen voor een offerte. Nieuw voor AEGON in de advertentionele aanpak is dat een 0800-numme of een antwoordcoupon gebruikt kan worden door hen die hun verzekeringszaken (nog) niet via het vrije verkoopkanaaal regelen. Volgens AEGON betekent dit geen 'direct writing'. "Een zeer secure procedure zorgt er voor dat alle respondenten bij hun vertrouwde tussenpersoon terecht komen of in contact worden gebracht met een adviseur in de regio", aldus voorzitter Evert Lekkerkerker van de business unit Particulieren.
Kampioen
Over 1996 was de business unit Particulieren de productiekampioen. Hypotheken en koopsompolissen die de Friese tak van AEGON levert, deden het uitstekend. Dat smaakt natuurlijk naar meer van hetzelfde. Vandaar de prolongatie van de Safe-Beleggingskoopsom.
Overigens is dat niet het enige ijzer dat AEGON in het vuur legt. Paul van de Geijn zei bij de presentatie van de jaarcijfers van 1996 (samengevat in de hierbij afgedrukte sprekende cijfers') reeds dat een groei van 10% per jaar er de komende jaren nog we degelijk in zit. Hij noemde de toenemende welvaart van een groot deel van de Nederlandse bevolking een aanjager voor nieuwe productie. Daar springt AEGON op in.
Financiële diensten
In dat licht kan dan ook een ander nieuw initiatief gezien worden: de oprichting van een nieuwe werkmaatschappij onder de naam AEGON Financiële Diensten.
Enkele geselecteerde tussenpersonen hebben al kennis gemaakt met de producten van deze nieuwe loot onder leiding van Bouke Minkema (voorheen directeur van AEGON-dochter Bank Labouchere/Legio Lease). Deze maand gaat de nieuwe werkmaatschappij vol uit de startblokkken met bancaire producten onder andere voor effectenlease. Een nieuwe (interne) concurrent voor Spaarbeleg en Labouchere/Legio lease? Of anders gezegd: gaat AEGON van Spaarbeleg een echte direct writer maken en wordt AEGON FD het tp-label? Een AEGON-woordvoerder acht de suggestie uitgesloten en legt uit dat AEGON FD nodig is als carrier voor een aantal nieuwe bancaire producten. "Die producten vinden we belangrijker dan het bankje dat we ervoor oprichtten", is het commentaar. Het initiatief moet wel gezien worden als extra middel om "bancaire producten via het vrije verkoopkanaal af te zetten op de particuliere markt. Een segment dat wij heel serieus nemen, gelet op het feit dat ook onze business unit Particulieren op grote schaal bezig is het intermediair blijvend van goede producten te voorzien voor de particulier."
Sprekende cijfers (in miljoenen guldens)
1996 | 1995 | |
Gestort kapitaal | 345 | 342 |
Reserves | 10.940 | 7.831 |
Technische voorzieningen | 137.424 | 113.608 |
Beleggingen | 173.306 | 143.271 |
Bruto premie | 16.703 | 13.768 |
waarvan buitenland | 10.876 | 8.416 |
Opbrengst beleggingen | 6.577 | 5.983 |
Totale omzet | 24.487 | 20.979 |
Premie e/r leven | 12.633 | 10.131 |
Premie e/r schade | 3.135 | 2.817 |
Kosten | 3.399 | 2.973 |
waarvan provisie | 2.427 | 2.130 |
Netto winst | 1.568 | 1.323 |
Winst aan verzekerden | 1.411 | 1.222 |
(Het VB 5-6-1997)