Om enig inzicht te geven in de stappen die er mogelijk
nodig zijn, volgt hier een korte uitleg over de procedure bij het
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD).
Op de site van het KiFiD noemt zij haar procedure “laagdrempelig en snel”
.
Dit klinkt simpel, laagdrempelig en snel, maar dit proces neemt vaak jaren
in beslag omdat de hele cyclus voor een deel te vergelijken is met een
gerechtelijke procedure. Alleen al toewijzing aan een behandelaar duurde
eind 2017-begin 2018 31/2 maand!
De volgorde:
Interne Klachtprocedure – (Financiële Ombudsman) – Geschillencommissie
( – Commissie van Beroep)
is daarbij misschien wel het beste te vergelijken met:
Deurwaarder – (Kanton-)Rechtbank – Gerechtshof –
Hoge Raad.
Hoe gaat dit in de praktijk?
Interne Klacht Procedure ( IKP ):
De Consument de Klacht
eerst indienen bij de Aangeslotene, liefst schriftelijk of via een
webformulier.
Zolang er aantoonbaar onderhandeld wordt en er geen definitief standpunt is
ingenomen, is de
IKP niet afgerond!
De Klacht kan pas worden voorgelegd aan het KiFiD als de Aangeslotene haar
definitieve standpunt schriftelijk kenbaar heeft gemaakt en de Consument
daarbij heeft gewezen op de mogelijkheid zijn Klacht binnen een termijn van
drie maanden aan het KiFiD voor te leggen.
Financiële Ombudsman, klachten ingediend voor 1 april 2017 :
De Klacht via het online klachtformulier
Kifid (voorheen klachtformulier
Ombudsman), met bewijsstukken, is te vergelijken met een officiële
dagvaarding.
- Net als bij de rechtbank wordt eerst gekeken of u bij het juiste loket
bent en de klacht niet verjaard is. Ook dit lijkt weer simpeler dan
het in werkelijkheid is. Zo is vaak niet duidelijk of een financiële
dienstverlener wel Aangeslotene is, ook niet altijd voor het KiFiD zelf!
- (Als de Secretaris (voorheen Ombudsman) de Klacht niet-ontvankelijk verklaard, kan tegen deze
beslissing binnen vier weken schriftelijk gemotiveerd bezwaar worden gemaakt
bij de Voorzitter van de Geschillencommissie)
-
Als de
Secretaris de Klacht ontvankelijk verklaard (voorheen
de Ombudsman) krijgt Aangeslotene een
maand de tijd om te reageren. Net als bij de rechtbank kan Aangeslotene
maximaal tweemaal een maand verlenging van deze termijn verzoeken.
- Hierna kan de Secretaris (voorheen Ombudsman) zijn oordeel kenbaar maken, maar het kan ook zijn
dat de Consument eerst nog een reactie wordt gevraagd op het antwoord
van Aangeslotene. In dat geval mag de directie als laatste nog een keer
reageren.
Het oordeel van de Ombudsman is niet bindend, waarbij de Consument
vervolgens binnen drie maanden na ontvangst het geschil kan voorleggen aan
de Geschillencommissie.
Geschillencommissie (The
Saga Continues)
De Klacht via het officieel klachtformulier
Geschillencommissie, is enigszins te vergelijken met Hoger Beroep.
- Spin in het web is de Secretaris, te vergelijken met de griffier bij de
rechtbank
- Net als bij het Rechtbank wordt ook nu weer eerst gekeken of u bij het
juiste loket bent en de klacht niet verjaard is.
- Als de klacht voorshands in behandeling wordt genomen, heeft de
Aangeslotene zes weken om verweer te voeren, verlenging van die termijn op
verzoek is mogelijk.
- Na ontvangst van het verweer mag de Consument reageren (repliek), tenzij
de Commissie van oordeel is dat de klacht zich leent voor een verkorte
afdoening op stukken.
- Na ontvangst van de repliek wordt de Aangeslotene in de gelegenheid
gesteld te reageren (dupliek).
- Zowel voor repliek als voor dupliek geldt een termijn van twee weken, deze
kan op schriftelijk verzoek twee keer worden verlengd.
- Nadat de schriftelijke procedure is afgerond, kan de commissie besluiten
tot een hoorzitting. Of zelf de zaak naar eigen
believen
inkleuren:
- De Geschillencommissie geeft een (meestal)
bindend advies
Commissie van Beroep
Dit Beroep is enigszins vergelijkbaar met cassatie en
kan ook worden ingediend door de Aangeslotene.
- Als de Consument of de Aangeslotene het niet eens is met de bindende
beslissing van de Geschillencommissie, kan het geschil binnen zes weken
worden voorgelegd aan de
Commissie van Beroep. Er moet dan wel meer dan €
25.000,- in het geding zijn.
Per Aangeslotene ...
- Spin in het web is de Secretaris, te
vergelijken met de griffier bij de rechtbank
- De Commissie van Beroep doet in laatste instantie een
definitieve,
bindende uitspraak.
- Bij
aantoonbare reken- en schrijffouten is alleen nog een
herstelverzoek
mogelijk
Claim
met Vermogen
!
Concept |